Nieuw is het niet helemaal, een jaarverslag als magazine. De meeste organisaties sieren de cijfers al met mooie interviews op. Verhalen over de mensen achter het bedrijf, een interview met de directievoorzitter. Het maakt de feiten levendiger. Een goede stap.

Maar, vaak mis je nét die extra koppeling met de communicatiestrategie: wat wil je eigenlijk vertellen? Wie leest het jaarverslag nu écht? En hoe verpak je je boodschappen het beste?

Een magazineformat helpt hierbij. Hoe? Een jaarmagazine, om het zo maar even te noemen, biedt kans om…

1… het jaarverslag als special van het personeels- of relatiemagazine uit te geven
Kies het belangrijkste thema van dat jaar, en werk dit uit in een bladformule. Met artikelen en rubrieken. Deels nieuw, deels herkenbaar. Wat zijn de belangrijkste cijfers en ontwikkelingen – positief of tegenvallend? Giet ze in een journalistieke vorm. Reportage, opiniecolumn, fotospread, portret, rondetafeldiscussie et cetera.

2… de cijfers aantrekkelijk en tastbaar te maken
Niet met priegelige tabellen. Maar met heldere, mooie of zelfs grappige infovisuals. Zoals een infographic of fotospread met infokaders. Licht het ‘waarom uit’ . Waarom zijn zo veel mensen weggegaan, of erbij gekomen? Haal de directievoorzitter, CFO of HR-directeur achter zijn bureau vandaan en neem ‘m mee naar het strand: dé plek om uit te waaien, te mijmeren, terug te kijken. En mooi voor het beeld.

3… de belangrijkste issues van dat jaar een stem te geven
Trots mag (eeh, moet), maar spannender is om ook de uitdagingen te vertellen. Waar worstelden medewerkers mee, hoe kwamen ze daaruit? Maak het thema tastbaar door kleine ‘issues’ uit te lichten. Grote foto’s, korte tekst. Zie het jaarverslag niet als de jaarlijkse Goed Nieuws Show, maar als een bedrijfsjournalistieke uitgave. Zo plaats je ook mindere jaren in een geloofwaardig perspectief. Privé kent je jaar toch ook pieken en dalen?

4… de band met stakeholders uit te lichten
Een jaarverslag is hét medium waarin relaties en medewerkers ‘elkaar treffen’. Een organisatie is nooit een eiland. Geef opmerkelijke interne en externe doelgroepen een gezicht. Niet om bedrijfspolitieke redenen, maar omdat ze iets bijzonders ‘met’ de organisatie hebben. Bijvoorbeeld in een portretten- of columnreeks. Wat vinden ze van…?

5… je informatie in de juiste én leukste vorm te gieten
Een magazine is creatief kneedbaar. Giet informatie in de vorm die bepaalde type lezers aanspreekt. Een beursgenoteerd bedrijf is verplicht om cijfers en corporate-governancebeleid toe te lichten. Denk dan eens aan een ‘dossier’, achteraan of in het hart van het jaarmagazine. Interessant is de opkomst van integrated reporting: een combinatie van het jaarverslag en het duurzaamheidsverslag. Een magazine biedt een uitgelezen kans om zo’n uitgave naar the next level te tillen; je zet meteen de trend tussen concurrenten.

6… een echt bewaarexemplaar te maken
Een blad waar relevante cijfers, gevoel en context elkaar afwisselen schreeuwt om nog eens gepakt te worden. Of uitgedeeld te worden. Aan nieuwe medewerkers, studenten en klanten. Het is een ontmoeting met het bedrijf en de stand van zaken.