Van een afstandje lijkt het prima te doen, een artikel, nieuwsbriefbericht of blog maken over een onderwerp waar je elke dag mee bezig bent. Maar dan begin je. En opeens wordt alles belangrijk. Het ene detail nodigt het andere uit, als een Facebook-event waar iedereen welkom is.

Na de laatste punt heb je een gerust gevoel. Je stuk is zo compleet mogelijk, dat weet je zeker. Maar wat je ook zeker weet: het is te lang. En is het voor je lezer wel net zo duidelijk als hoe het in je hoofd zat?

Misschien.

Alleen grote kans van niet.

Want jouw ‘gesneden koek’ ziet je publiek waarschijnlijk voor het eerst. En die heeft een volle mailbox plus een nog vollere timeline, waarin alle berichten ‘Lees mij, lees mij!’ schreeuwen.

Veel details maken een tekst onnodig ingewikkeld, waardoor lezers sneller afhaken. Keep it simple, ja je weet het. Makkelijk gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er ook simpele methodes voor.

Eén daarvan is de ‘biertest’:

  • Doe alsof je je verhaal (of een ingewikkeld deel) vertelt aan een vriend(in) in de kroeg, iemand die niets met jouw werk te maken heeft.
  • Wat zou je dan vertellen? Schrijf dat eens op.

Cheers!